ایزی سیگنال | بورس،فارکس،ارزهای دیجیتال،دلار

چالش آزمون برای تازه واردان به بورس

آزمون /ابتکار/ متن پیش رو در ابتکار منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست


بازار بورس این‌روزها یکی از بازارهای جذابی بوده که به محلی امن برای سرمایه‌های سرگردان تبدیل شده است. در ماه‌های اخیر شاهد بودیم که افراد زیادی تمایل به سرمایه‌گذاری در بازار بورس را داشته‌اند و سیل عظیمی از کد اولی ها کار خود را در این بازار شروع کرده‌اند. این مسئله در حالی است که اخیرا سازمان بورس تصمیمات تازه‌ای را هم چون آزمون برای تازه‏ واردان اتخاذ کرده است. حال باید دید که چنین تصمیماتی می‌تواند روند ورود سرمایه‌گذاری را تحت تاثیر قرار داده و تمایل افراد را کاهش دهد یا خیر؟


«مشتریان جدید یک ماه پس از صدور کد بورسی امکان معامله خواهند داشت» شرطی که به تازگی سازمان بورس برای تازه‌واردان گذاشته است و به نظر می‌رسد که این شرط می‌تواند محدودیت‌هایی را در بازار به وجود آورد. ایسنا در گزارشی به شرط سازمان بورس برای تازه‌‌‌واردان پرداخته است. ابلاغیه روز گذشته سازمان بورس و اوراق بهادار از تغییر صدور کد معاملاتی برای مشتریان جدید در بازارسرمایه حکایت دارد و طبق آن، مشتریان جدید یک ماه پس از صدور کد امکان معامله دارند؛ تصمیمی که مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس دلیل آن را نیاز به تخصص و دانش تازه‌ واردها به بورس اعلام کرد.


بر اساس این گزارش ابلاغیه‌ای که دیروز توسط سازمان بورس و اوراق بهادار صادر شده، آمده است که مشتریان جدید یک ماه پس از صدور کد بورسی امکان معامله خواهند داشت و در این راستا، قبولی در آزمون کانون کارگزاران یا سازمان بورس شرط صدور کد معاملاتی است. همچنین شخص متعهد می‌شود سیگنال‌فروشی و … نکند، زیرا کد مسدود می‌شود.بنابر تصمیم‌ گیری کانون کارگزاران، در راستای افزایش دانش افراد حقیقی که قصد معامله در بورس دارند آزمون به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود. درصورت قبولی اشخاص در آزمون مذکور مشخصات مربوط به افراد حداکثر ظرف سه روز به سمات ارسال می‌شود و پس از طی فرآیندهای مربوطه کدهای معاملاتی از قابلیت معامله برخوردار می‌شوند.


درباره چرایی اتخاذ این تصمیم، محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس در گفت‌وگو با ایسنا گفته است: «با توجه به اینکه این روزها سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه رونق دارد و ممکن است افرادی که وارد این بازار می‌شوند دانش کافی نداشته باشند و از آنجاکهاین نوع سرمایه‌گذاری نیازمند تخصص و دانش است، چنین تصمیمی گرفته شده است».
به گفته وی، طی یک ماهی که کد صادر می‌شود و بعد فرد اجازه معامله پیدا می‌کند، باید در آزمون شرکت کند و درصورتی که در آزمون پذیرفته شود، کد فعال خواهد شد و در غیر این صورت باید دوباره در آزمون شرکت کند.


قانون جدید چه تاثیری بر بازار خواهد گذاشت


حمیدرضا میرمعینی، کارشناس بازار بورس با اشاره به قانون جدید سازمان بورس برای تازه‌واردان به «ابتکار» گفت: در ابتدا باید بدانیم که هرچه فرآیند ورود به بازارهای سرمایه‌گذاری به خصوص سرمایه‌گذاری‌ها در بازاری همچون بورس دشوارتر شود جریان ورود نقدینگی کاهش پیدا می‌کند و قطعا می‌تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد. بازار سرمایه جزو بازارهای نقد شونده است که انجام معاملات در آن راحت‌تر از دیگر بازارها بوده و با توجه به شرایط اقتصادی کشور بازاری امن‌تر به حساب می‌آید.


وی در ادامه افزود: با توجه به این شرایط اگر قرار بر این باشد که محدودیت‌هایی را برای این بازار به وجود بیاورند قطعا ورود نقدینگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. البته در این میان باید اشاره کنم که اینگونه تصمیم‌گیری‌ها جذابیت بازار را کم نمی‌کند و تنها ممکن است سرعت ورود نقدینگی را کاهش دهد. چنین قوانینی روند کار را برای برخی از افراد با دشواری همراه می‌کند و موانع و سرعت‌گیرهایی را برای ورود سرمایه‌ها ایجاد می‌کند.
این کارشناس بازار بورس اظهار کرد: با توجه به شرایط مختلف چه در بازار بورس و چه در کل اقتصاد گمان نمی‌کنم که چنین تصمیم‏ گیری‏ هایی صحیح بوده باشد. این تصمیم دارای جنبه‌های مختلفی از جمله فرهنگ‌ سازی، رونق بورس و آموزش است که به نظر من در شرایط فعلی هیچ کدام از جنبه‌ها قابلیت اجرا ندارد و چنین تصمیماتی منطقی نخواهد بود.


وی افزود: به نظر می‌رسد این قانون برای عرضه‌های اولیه نیست و کسانی که کد معاملاتی را می‌گیرند برای معامله عرضه‌های اولیه فعال خواهد شد و می‌توانند فعالیت کنند.
این کارشناس اقتصادی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به نحوه مدیریت سازمان بورس اشاره کرد و در این‌باره گفت: سازمان بورس برای اینکه بتواند جریان سرمایه‌های جدید را مدیریت کند و در خصوص نحوه سرمایه‌گذاری آگهی‌بخشی داشته باشند به همین دلیل چنین تضمینی را اتخاذ کرده‌اند. تازه‌واردان باید توجه داشته باشند که با یک ماه دیرتر شروع کردن اتفاق خاصی رخ نخواهد داد.
وی افزود: من گمان می‌کنم اجرای این دستورالعمل که تنها محدودیت‏هایی را ایجاد می‌کند تنها سرعت را کمی کاهش می‌دهد و نمی‌تواند کاربردی داشته باشد، همانطور که قبلا اشاره کردم اتخاذ چنین تصمیمی منطقی به نظر نمی‌رسد.

متن کامل خبر را دراینجا ببینید.

دیدگاه‌ها (0)

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
  • امتیاز دادن به دوره فقط مخصوص خریداران محصول می باشد.