ایزی سیگنال | بورس،فارکس،ارزهای دیجیتال،دلار

آشنایی با حق تقدم سهام

آشنایی با حق تقدم سهام

افرادی که به تازگی وارد عرصه سرمایه گذاری در بورس شده اند، ممکن است با مفهوم سرمایه حق تقدم سهام آشنایی نداشته باشند. اگر به مفاهیم دنیای سرمایه گذاری و بورس علاقه مند هستید با ما همراه باشید تا با این مفهوم به زبان ساده آشنا شوید.

قبل از توضیح اصطلاح حق تقدم سهام، باید با مفهوم افزایش سرمایه آشنا شویم.

اساسا شرکت ها برای توسعه فعالیت های خود، بازپرداخت بدهی ها و … اقدام به ثبت افزایش سرمایه می کنند، که این افزایش سرمایه از محل های مختلف مثل محل سود انباشته یا سهام جایزه، محل تجدید ارزیابی‌ دارایی های شرکت، صرفا سهام و در آخر افزایش سرمایه از محل آورده های نقدی، صورت می گیرد.

زمانی که شرکت فقط و فقط افزایش سرمایه از محل آورده های نقدی داشته باشد، می تواند حق تقدم سهام برای سرمایه گذاران در نظر گیرند.

وقتی شرکتی سرمایه خود را افزایش می دهد، قاعدتا سهام های عرضه شده نیز به همان نسبت افزایش می دهد، سهامداری که قبل از افزایش سرمایه و سهام شرکت سرمایه گذاری کرده است، با این اقدام شرکت دچار کاهش درصد سهام می شود (چرا که سهام افزایش یافته است). برای جبران این مسئله شرکت برای هر سهامداری که پیش از افزایش سرمایه، در شرکت سرمایه گذاری کرده است تعدادی سهام به همان نسبت افزایش سهام، برای سرمایه گذار در نظر می گیرد. تا سهامدار در صورت تمایل آن را خریداری کند و با افزایش سرمایه شرکت دچار کاهش درصد سهام نشود.

مثلا اگر فردی ۱۰۰۰ سهم در شرکت داشته باشد و افزایش سرمایه به اندازه ۳۰ درصد باشد، سهام نیز ۳۰ درصد افزایش می یابد و به سهامدار به اندازه ۳۰ درصد از تعداد سهامش(۱۰۰۰) یعنی ۳۰۰ واحد سهام، حق تقدم سهام می دهد.

تبدیل حق تقدم سهام به سهام عادی

سهام داران برای استفاده از حق تقدم اختیار دارند. در صورت تمایل، باید در مهلت معین که معمولا دو ماه است، فرم استفاده از حق تقدم را از شرکت دریافت و تکمیل و به ازای هر حق تقدم تعلق‌گرفته، مبلغ اسمی سهم را (در مورد شرکت‌های بورسی ۱۰۰۰‌ریال) به‌حساب اعلام‌شده از طرف شرکت، واریز کنند. این گونه افزایش سرمایه شرکت نزد سازمان بورس به ثبت می‌رسد، حق تقدم های سهامداران به‌صورت خودکار تبدیل به سهام عادی خواهد شد.

اما در صورت عدم تمایل به استفاده سهام دار می تواند این حق را در همین بازه به فروش رساند.

دامنه نوسان این گونه سهام ها

دامنه نوسان این سهام ها دوبرابر حالت عادی یعنی ۱۰ درصد است.

اگر از حق تقدم سهام استفاده نشود؟

هنگامی‌ که سهام دار در مهلت زمانی در نظر گرفته شده، برای نه فرم های پذیره نویسی راتکمیل کند و نه این حق را به فروش رساند، پس از این مهلت، این حق تقدم‌ها، حق تقدم استفاده‌ نشده تلقی می شود. در چنین حالتی شرکت، حق تقدم‌های استفاده‌نشده را به فروش می‌رساند و وجه حاصل از فروش را پس از کسر هزینه‌های مربوطه در بازه زمانی معمولاً یک‌ ماهه به‌ حساب سهام داران واریز می‌کند.

مقالات پیشنهادی

۱- سبد گردانی چیست؟

۲- انواع قیمت سهام

۳- اهمیت تعیین حد سود و حد ضرر در بازار سرمایه

دیدگاه‌ها (0)

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
  • امتیاز دادن به دوره فقط مخصوص خریداران محصول می باشد.