ایزی سیگنال | بورس،فارکس،ارزهای دیجیتال،دلار

استراتژی خرید پله ای

اگر به تازگی وارد حوزه بورس شده باشید، شاید اصطلاح خرید پله ای را زیاد شنیده باشید. ممکنه در سایت ها و پیج های مختلف تحلیلگران رو ببینید که توصیه اکید دارن به اینکه فعلا فقط فلان سهام رو به صورت پله ای بخرید و یا الان زمان خرید پله ای نیست و سهام رو باید یکجا خریداری کنید. با ما همراه باشید تا در این مقاله زیر و بم این اصطلاح رو برای شما تشریح کنیم و یاد بگیریم که خرید پله ای به چه معناست و ما کی باید به صورت پله ای خرید کنیم.

خرید پله ای به زبان ساده و عامیانه یعنی اینکه سرمایه گذار سهام رو طی فواصل زمانی مختلف یا درقیمت های مختلف با توجه به شرایط بازار خریداری می کند. در واقع سرمایه گذار بودجه خود رو به چند قسمت تقسیم می کند و با هر قسمت از بودجه بخشی از سهام مد نظر رو خریداری می کند.

به عنوان مثال بودجه فرد ۱۰۰۰۰۰۰۰ ریال است. این فرد به جای اینکه طی یک نوبت ۵۰۰۰ سهم ۲۰۰۰ ریالی بخرد ،طی۵ نوبت سهام رو با قیمت های مختلف خریداری می کند، مثلا ۱۰۰۰ سهم با قیمت ۱۹۸۰ و ۱۰۰۰سهم یا قیمت ۱۹۹۰و ۱۰۰۰ سهم با قیمت ۲۰۰۰ و ۱۰۰۰ سهم با قیمت۲۰۱۰و۱۰۰۰ سهم با قیمت ۲۰۲۰ ریال

چه زمانی باید به صورت پله ای خرید کنیم؟

اصولا این روش وقتی انجام میشود که وضعیت قیمت سهام روند مشخصی نداشته باشد و یا معامله گر به وضعیت آینده سهام شک داشته باشد و در یک کلام خرید سهام ریسک متوسط رو به بالایی داشته باشد و اگر معامله گر با تمام بودجه خود طی یک نوبت خرید رو انجام بدهد و پس از آن قیمت کاهش پیدا کند، متضرر می شود، اما اگر طی چند نوبت با قیمت های مختلف خرید انجام بشود ریسک خرید کاهش می یابد و حتی اگر قیمت سهام کاهش پیدا کند ، معامله گر به اندازه روش اول ضرر نمی کند. چون تمام سرمایه درگیر یک معامله نشده و هر زمان که فرد به حد ضرر نزدیک شود یا احساس خطرکند با پذیرش زیان روی قسمتی از سرمایه می تواند از بازار خارج شود.

مزایا و معایب روش پله ای

خب هدف معامله گران آن است که بتوانند سهام رو در کف قیمتی خریداری کنند و در سقف قیمت بفروشند. همانطور که گفته شد این استراتژی وقتی به کار می رود که آینده سهام غیر قابل پیشبینی است و خرید با ریسک متوسط رو به بالا همراه است. پس مزیت اصلی این روش وقتی معلوم می شود که ما سهامی را خریده ایم و قیمت آن کاهش می یابد، پس ما به اندازه روش خرید یک نوبتی ضرر نمی کنیم و کمتر ضرر می کنیم، اما روی دیگراین سکه آن است که قیمت سهام افزایش پیدا کند بدیهی است که دراین حالت هم ما به اندازه خرید یک نوبتی سود نمی کنیم و کمتر سود می کنیم.

به این روش ،روش کاهش میانگین یا میانگین کم کردن هم گفته می شود. نام دیگر این روش، روش مارتینگل هست.

جالب است بدانید واژه مارتینگل در زبان انگلیسی به معنای افسار اسب است. در واقع اعمال این روش، مثل ترمزی برای افزایش ضرر می باشد.

و در آخر…

همانطور که ما می توانیم خرید رو به صورت پله ای انجام بدهیم، می توانیم در صورتی که آینده سهام مشخص نیست ،به صورت پله ای نیز سهام خود را بفروشیم.

نکته دیگری که در رابطه با این استراتژی وجود دارد آن است که معمولا سرمایه گذارانی این کار را انجام می دهند که دید بلند مدتی به خرید دارند و به ارزش ذاتی سهام و تحلیل بنیادی اشراف دارند. اما کسانی که دید میان مدت یا کوتاه مدت دارند با سایر استراتژی های تکنیکال وارد معامله می شوند.

گفتنی است که این روش موافقان و مخالفان زیادی دارد، برخی می گویند این روشیک روش ساده برای کمتر ضرر کردن و زودتر سودکردن است و باعث کاهش ریسک و ضرر معامله گر می شود و برخی معتقدند این کار باعث از بین رفتن سرمایه معامله گر می شود.

شما چه فکر می کنید؟ آیا از این استراتژی برای خرید یا فروش استفاده کرده اید؟ اگر استفاده کرده اید چه نتیجه ای داشته است؟ آیا این کار را توصیه می کنید؟

این مقالات به شما توصیه می شود.

اهمیت روانشناسی در معاملات بازار بورس

علل روانشناختی نفروختن سهام زیانده در بازار بورس

دیدگاه‌ها (0)

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
  • امتیاز دادن به دوره فقط مخصوص خریداران محصول می باشد.