ایزی سیگنال | بورس،فارکس،ارزهای دیجیتال،دلار

انواع قیمت سهام

انواع قیمت سهام

در این مقاله برای آشنایی بیشتر با اصطلاحات مدیریت مالی و بورس به بررسی و تعریف به زبان ساده انواع قیمت سهام می پردازیم. با ما همراه باشید.

قیمت ذاتی سهام

به قیمت یا ارزش واقعی یک نماد (سهم) که بر اساس جریانات نقدی آتی و سایر عوامل تعیین می گردد، قیمت ذاتی سهام یا Intrinsic value گفته می شود.

قیمت اسمی سهام

قیمت استاندارد واز پیش تعیین شده است که بر روی اوراق درج می شود و پذیره ­نویسی شرکت بر اساس آن قیمت انجام می‌شود. این قیمت برای تمامی سهام ها یکسان است. برای مثال در ایران عموما قیمت اسمی سهام ها، ۱۰۰۰ ریال یا ۱۰۰ تومان است.

قیمت دفتری سهام

اگرقیمتی که در زمان خرید دارایی ها در دفاتر مالی آن موسسه ثبت می گردد را در محاسبات لحاظ کنیم به قیمت به دست آمده قیمت دفتری سهام می گوییم.

سوال: چرا بین قیمت ذاتی و قیمت اسمی اختلاف وجود دارد؟

علت اختلاف بین این دو قیمت را می بایست در برآورد قیمت جریانات نقدی آتی جستجو کرد. چرا که برآورد جریانات نقدی به صورت قطعی نیست و طبیعتا همراه با اشکالات، تغییرات و خطاهایی همراه است و تحلیلگر بنا بر اطلاعات و تحلیل خود این برآورد را انجام می دهد. پس چون ارزش ذاتی صرفا یک برآورد و پیش بینی است، طبیعی استکه به خطا و ریسک همراه باشد.

ارتباط ارزش ذاتی با تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی مبتنی بر این فرض است که اوراق بهادار (و بازار به عنوان کل) دارای ارزش ذاتی است که بوسیله سرمایهگذاران قابل برآورد است. ارزش اوراق بهادار تابعی از یک سری متغیرهای بنیادی است که ترکیب این متغیرها بازده مورد انتظار همراه با سطح ریسک مشخص را ایجاد می کند. در تحلیل بنیادی برآورد ارزش ذاتی از طریق ارزیابی متغیرهای بنیادی انجام می شود. ارزش ذاتی برآورد شده سپس با ارزش بازار سهام مقایسه میشود. اگر ارزش بازار کمتر از ارزش ذاتی باشد زمان برای خرید مناسب است و اگر ارزش بازار بیشتر از ارزش ذاتی باشد زمان برای فروش مناسب است.

انواع روش‌های ارزش‌گذاری دارایی‌های مالی

در یک دسته‌بندی کلی، سه رویکرد مجزا برای تعیین ارزش یک شرکت وجود دارد:

  • رویکرد ترازنامه‌ای
  • رویکرد نسبی
  • رویکرد تنزیلی

در هر رویکرد، مدل‌ها و روش‌های متفاوت و متنوعی وجود دارد که بسته به هدف ارزش‌گذاری، ماهیت فعالیت شرکت و مفروضات ارزش‌گذاری مورد استفاده خواهند بود. فرض اصلی در رویکردهای تنزیلی و نسبی، اصل تداوم فعالیت شرکت است.

مقالات پیشنهادی

اهمیت تعیین حد سود و حد ضرر در بازار سرمایه

استراتژی نوسان گیری در بورس

اهرم مالی چیست؟

دیدگاه‌ها (0)

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
  • امتیاز دادن به دوره فقط مخصوص خریداران محصول می باشد.