ایزی سیگنال | بورس،فارکس،ارزهای دیجیتال،دلار

معرفی شاخص های بورس

شاخص بورس

حتی اگر در بورس و بازار سرمایه تاکنون فعالیتی نداشته اید، اما حتما در اخبار و رسانه ها اخبار مربوط به نوسانات شاخص بازار بورس تهران را شنیده اید به عنوان مثال در هفته ای که گذشت شاخص بورس تهران با افت ده هزار واحدی همراه بود، اما معنای این رقم چیست؟ کاهش یا افزایش این عدد چه تاثیری بر قیمت سهام ها یا سود سهام ها دارد؟

با ایزی سیگنال همراه باشید تا به زبان ساده کلیات این مفهوم را توضیح دهیم.

تعریف کلی

همان طور که از نام مشخص است، شاخص بازار به معنای معیار و یا نشانگری برای سنجش وضعیت آن بازار، روند رشد یا افت و حتی پیش بینی وضعیت عمومی قیمت ها در آینده است.

شاخص کل TEDPIX

یکی از پرکاربرد ترین شاخص ها، شاخص کل است که همان شاخص بازدهی یا شاخص قیمت و بازده نقدی در بازار بورس تهران است. این شاخص نشان دهنده سطح عمومی قیمت ها، سود پرداختی و میانگین بازدهی بازار است. بدیهی است که افزایش آن به معنای افزایش بازدهی و سود دهی به طور کلی رشد بازار است و به طور مشابه کاهش آن به معنای کاهش بازدهی و افت بازار است.

همانطور که گفته شد این شاخص میانگین بازدهی را نشان می دهد پس هرچه یک شرکت میزان سهام بیشتری در بازار سرمایه داشته باشد نوسانات بازدهی آن تاثیر بیشتری روی شاخص کل دارد.

شاخص قیمتTEPIX

این شاخص نیز شاخص مهمی است و شبیه شاخص کل است با این تفاوت که دیگر میزان سود سهام ها در نحوه محاسبه آن لحاظ نمی شود و این شاخص فقط نشان دهنده سطح عمومی قیمت های سهام است. در واقع فقط میانگین قیمت سهام ها را به ما می دهد. در این شاخص هم شرکت هایی که از نظر تعداد سهام بزرگتر هستند، تاثیر بیشتری در میانگین دارند.

شاخص هم وزن

گفتیم که در دو شاخص قبل اندازه شرکت از لحاظ تعداد سهام در رقم شاخص موثر است و اگر تعداد سهام شرکت بیشتر باشد یعنی وزن بیشتری دارد و تاثیر بیشتری بر شاخص ها دارند.

حال اگر اندازه شرکت در نظر گرفته نشود و شاخص بر اساس وزن دهی یکسان به کلیه شرکت ها محاسبه شود به آن شاخص هم وزن گفته می شود . می توان شاخص کل هم وزن یا شاخص قیمت هم وزن را محاسبه کرد.

شاخص بازده نقدیTEDIX

این شاخص نشان دهنده میانگین بازدهی براساس میزان سود پرداختی به سهامداران است و تفاوت آن با شاخص کل آن است که قیمت سهام ها در آن محاسبه نمی شود.

شاخص صنعت

این شاخص بیانگر تغییرات قیمت سهام شرکت های بخش تولید و صنعت است و تغییرات قیمت سهام شرکت مالی و غیر تولیدی در آن در نظرگرفته نمی شود.

شاخص مالی

تغییرات قیمت سهام شرکت های فعال درحوزه غیر تولیدی و مالی هم چون بانک ها، بیمه و شرکت های سرمایه گذاری با این شاخص نشان داده می شوند.

سایر شاخص ها

علاوه برآن ها شاخص های دیگری برای بازار سرمایه نیز تعریف شده است. هم چون شاخص ۵۰ شرکت برتر، که شاخص قیمت ۵۰ شرکت برتر را از نظر قابلیت نقد شوندگی بالا نشان می دهد. یا شاخص ۳۰ شرکت بزرگ، که شاخص قیمت ۳۰ شرکت بزرگ از نظر تعداد سهام را نشان می دهد. هم چنین شاخص های بازار اول و دوم و شاخص سهام شناور آزاد و نیز سایر شاخص ها که البته شاخص های بالا از کاربرد و اهمیت بیشتری برخوردارند.

دیدگاه‌ها (0)

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
  • امتیاز دادن به دوره فقط مخصوص خریداران محصول می باشد.