ایزی سیگنال | بورس،فارکس،ارزهای دیجیتال،دلار

تشخیص نقاط پیووت(pivot)

نقاط پیووت یکی از مباحث مهم در تحلیل تکنیکال است که تشخیص برای تحلیل روند، از اهمیت خاصی برخوردار است، وهمانند دیگر مباحث تحلیل تکنیکال ، معامله گران می بایست آن را به خوبی آموزش ببینند.

ابتدا تعریفی از این نقاط و انواع آن ها را ارائه می کنیم.

پیووت ها نقاطی هستند که تغییر جهت قیمت سهم یا چرخش های قیمتی در آن ها شکل می گیرد. در شکل نمودار، همان نقاط قله و دره هستند و به دو دسته عمده تقسیم می شوند.۱- پیووت مینور ۲-پیووت ماژور

پیووت مینور

این نقاط برگشت قیمتی کمی را دارند یعنی موج ایجاد شده تقریبا کمتر از۳۸ درصد از روند قبل را اصلاح می کند. اینها نوسانات کوتاه و بی اعتباری هستند که نوسان گیرها می توانند از آن ها استفاده کنند .معمولا اصلاحاتی کوتاه مدت و مقطعی هستند به همین دلیل نقاط قابل اهمیتی برای تحلیل روند نیستند.

پیووت ماژور

این نقاط، نقاط برگشت بزرگی هستند که جهت روند در آن ها تغییر می کنند و این نقاط بیش از ۳۸ درصد از روند قبل را اصلاح می کنند. توجه تحلیلگران بیشتر به این نقاط است و کانال ها، خط روند ها و خطوط حمایت و مقاومت بر اساس این نقاط شناسایی می شوند.

از چه روش هایی می توان برای شناسایی پیووت ها استفاده کرد؟

روش های زیادی برای شناسایی دقیق نقاط قله و دره در تحلیل تکنیکال تعریف شده است. از جمله اندیکاتور تغییر فاز مک دی، اسیلاتور تی دی و…اما اگر با این روش ها اشنایی ندارید نگران نباشید، هفتاد الی هشتاد درصد از نقاط با چشم و تمرین قابل تشخیص است.

به طور کلی و عام پیووت ها مجموعه سه کندل هم راستا است که خلاف جهت روند قبلی شکل می گیرد و این نکته یکی از راه های ساده یرای تشخیص این نقاط است. حال هرچه تایم فریم را بلندتر در نظر گیریم پیووت های مینور بیشتر محو می شوند و پیووت های بزرگی را که به چشم می آید را پیووت ماژور در نظر می گیریم.

برای مثال در این تصویر نقاطی که با دایره مشکی مشخص شدند نقاط ماژور هستند و نقاطی که با فلش آبی مشخص شده اند، نقاط مینور هستند.

کاربرد پیووت ها

همانطور که گفته شد پیووت های مینور اغلب بی اعتبار هستند و در تحلیل تکنیکال به عنوان نقاط مرجع برای تحلیل روند به کار نمی روند اما برای نوسان گیری مفیدند.

پیووت های ماژور برای تعیین کانال ها، خطوط حمایت و مقاومت، موقعیت های خرید و فروش و تعیین محدوده های کم ریسک و پرریسک بسیار کارا هستند.

دیدگاه‌ها (0)

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
  • امتیاز دادن به دوره فقط مخصوص خریداران محصول می باشد.